Igår jamade jag till matte, tidigt, att  öppna dörren för det var något ute på min tomt. Två stora harar satt utanför och kikade in, dem såg hon.  Inget mer. Matte vägrade att släppa ut mig, sa det var för tidigt för husse var kvar hemma och han skulle jobba.

Ena jourkatten pep nåt förfärligt och larmade att det var något han såg också. Tassen upp för hjälpen!

Det var ett rådjur minsann.

En kille sa matte att det var. Han hade smitit in mellan spjälorna högst upp i staketet på framsidan för att kolla om det fanns något ätbart hos mig.  Plogen har tryck in snö så det är bara att kliva över den så kommer man över staketet om man är ett rådjur. Är bara en massa snö här också, bättre med mat i skogen för den. Men den försöker ta fåglarnas frön.

Nå, matte jagade bort den , ut över staketet mot skogen som är gjort så att det går att hoppa över ut men inte in. Först långt senare  fick jag gå ut. Och då kände jag i nosen att den lämnat högar efter sig. På min tomt!

Kände mig tvungen att pinka in reviret igen och tog en sväng ut på vägen också så den vet att här bor det en stor tiger. Har inte sett den sen.