Matte var upp halva natten innan hon lyssnade på mig och kom till sängen. Fick gå flera gånger och jama till henne att det var dåligt med klappar i sängen för husse sov.

Nu när jag ville gå på morgonpatrull så sa husse-nej, senare, när han gick till sitt jobb. Han patrullerar visst också, fast inte här. Trevligt med en kollega i huset.

Jam, då så jamade jag till matte att sätta på halsbandet och öppna dörren. Men hon sovde bara. Lääänge. Fast jag puttade lite försiktigt och tittade på henne så sov hon. Tror hon pratar i sömnen för hon pratar med mig men lyssnar inte. La mig en stund och purrade hos henne, måste ju vila när hon inte hör på. Tassade till henne lite försiktigt, hon e ju snäll fast hon e trött.

Till slut fick jag liv i henne och fick komma ut. Fast helst ville jag in på en gång igen. Det regnar! Fräääs, så vidrigt! Jobbet e viktigt, patrullen måste skötas så jag tassade ut i alla fall.

Har kollat hos alla grannar och hos oss. Allt e bra, fast blött. Inga skällisar ute, inga kompisar heller. och inga tvåbenta utom de i bilar som åker förbi.

De  tvåbenta som går brukar hälsa på mig, alla här vet vem jag e,  för matten satte upp en skylt på grinden då när jag flyttat hit med min presentation. Då aktar de mig lite mera sa matte.

Den där som brukar komma hit och mucka med mig har inte synts på ett tag. Kanske vågar den sig inte ut i kallt och blött eller så har mitt meddelande gått fram. Här regerar jag, Pelle!

Visst e det så att den bodde i området före mig, men huset och trädgården och skogen runt e mina.

Lillkatten i huset sover nog än med sina tvåbenta, skällisen också, för där e tyst. Hon e ofarlig, snäll och lydig men kattvalpen, suck! Sist jag såg den gick matte emellan för den skulle slåss. Direkt, utan presentation, utan att jag hann säga musling ens. Då sa matte att den får inte komma upp, alls. När den inte kan uppföra sig.

Inte så viktigt att vi kommer överens, den ska ju flytta med sina tvåbenta ändå. Skönt.  Känner på matte ibland att hon hållit på med den. Men det e min matte i alla fall.

Nu frukost, laktosfri grädde och min Sheba med oxkött.

