Igår så råkade jag inte höra när matte ropade att hon skulle gå till sitt jobb. Varför de nu ska dit, när jag finns här.

Så i alla fall  när husse kom hem från jobbet satt jag  ute och var kall, sur och irriterad för att han pratade med en skällis precis utanför min tomt före han pratade med mig. Han ser ju ganska illa i mörker så kanske han kan förlåtas, jag satt ju på hörnet, lite i skydd.

Hade suttit länge  i lådan på balkongen, den med en mjuk matta och skydd för vinden och ätit upp torrisarna matte lagt där, men de var ju borta jääättelänge.

Vilade lite  så jag blev varm och åt lite mer före jag somnade i min fåtölj.

Sen när matte kom så  surade jag först o fräste åt henne, hon luktade  av annan katt.  En tjej, den på hennes jobb. Först lite senare ville jag busa. Och hon hämtade blixtapparaten.

Min tunnel är jamarskojig och matte lägger ofta godis i den eller lite överallt på golvet. E skojsigare att äta där än  skålen så jag letar och knaprar Dentisar och annat.

Ibland går jag in genom hålet, andra gånger ut igenom den. Igår backade jag ut genom den men matte hann inte med i svängarna.

Ja e inte i fängelse, bara bakom sån där spalje som är mellan köket o vardagsrummet. Går mellan de där pinnarna  o letar efter mina godisar på andra sidan också.

